Obstaráním bruslí povinnosti nekončí. Na to, aby sis mohl vychutnávat kvalitní jízdu co nejdéle, je třeba se o brusle starat. Jestli chceš předcházet úplnému znehodnocení bruslí, péčí nemůžeš zanedbávat.
Na řadu otázek, které tě zajímají hned na začátku, odpoví přiložený servisní manuál. V něm se dozvíš, jak vyměnit či namontovat brzdu, jestli máš vyjímatelný vnitřek, případně jaká je doporučená péče o brusle. Jsou tady však základní kroky, které je třeba dodržovat pravidelně.
Před začátkem každé sezóny je důležitá základní údržba. Přednostně by si měl věnovat pozornost kontrole koleček, jejich případní výměně či otočení. Pokud na kolečkách, rámu nebo na botě vidíš prasklinu nebo jinou chybu, kterou pokládáš za vážnou, nejlepší je zastavit se přímo ve specializované prodejně nebo v servisu, kde ti se vším oborně poradí a pomohou ti šťastně otevřít bruslařskou sezónu.
1. Vizuální kontrola
Manuální a vizuální kontrolu by si neměl dělat jenom občas, ale pravidelně před každou jízdou. Zamezíš tak Případnému uvolnění bruslí nebo úrazu. Důležitá je rotace koleček, plynulost, zvuk či vybočení. Neméně závažným problémem je nedostatečné dotažení koleček. Zatažení bys měl dělat vždy před jízdou. Před každým zatáhnutím koleček je nejprve jemně uvolni, aby si po tolika zatahováních neměl „zapečené závity“
Pro Tip: Na cestu si vem také imbusový klíč. V nečekaných situacích daleko od domu se může stát tvým neocenitelným pomocníkem.
2. Demontáž koleček
Pokud si nováček nebo nezkušený bruslař, je velmi pravděpodobné, že vyměňování koleček se nejdřív zlekneš. Můžeme tě upokojit, nic náročné to není, a i při základních znalostech to zvládneš levou-zadní.
V tomto případě rozeznáváme dva druhy bruslí. Jeden typ má závit pouze z jedné strany. Tehdy stačí využít jenom jeden imbusový klíč. Vnitřní část hlavičky totiž zapadá do drážky v rámu. Mluvíme například o většině freeskate modelů a rychlostních bruslí. Pokud mají brusle otvory na imbusový klíč z obou stran, je třeba využít dva imbusové klíče. Šroubek stačí z jedné strany přichytit, druhou pak snadnou odšroubovat.
Uvnitř se nacházejí také dvě ložiska a mezi nimi vymezovací kroužek (spacer). Ten zaručuje plynulé točení koleček při jízde. Vše pohromadě drží osky.
Pro Tip: Pokud dotahuješ nebo uvolňuješ osky, dej pozor, aby si imbusový klíč vložil pořádne dovnitř do závitu a nestrhl tak jeho hranu.
3. Otáčení koleček
Při kontrole koleček je důležitím indikátorem opotřebování jejich obroušení. Naštěstí, ne každé opotřebení nevyhnutně vyústí do výměny všech koleček. Jednoduchým řešením je jejich otočení.
Jak otáčet kolečka
Pokud máš brusli se 4 kolečky, stačí vyměnit první kolečko s třetím a druhé se čtrvtým, přičemž kolečka otočíš o 180°- tedy obrázek bude směrovat na opačnou stranu. Je to proto, že první kolečko se většinou opotřebuje nejrychleji, stejně jako poslední. Jelikož však nohy nevyužíváme rovnoměrně a vždy tlačíme jednou více jako druhou, ještě lepší alternativou je vyměnit kolečka na obou najednou. Postup je stejný, avšak kolečka netočíme o 180°. První levé umístíme jako třetí pravé a naopak. Takhle postupujeme až dokud nevyměníme všechny kolečka.
Pokud máš tříkolečkové brusle, Rollerblade doporučuje vyměnit první kolečko se středním, střední umístit dozadu a zadní zase dopředu. Jestli se rozhodneš vyměnit pravé kolečka za levé, nezapomeň, že jich netřeba otáčet o 180°.
Powerslide zase nabízí jinou taktiku. Vyměnit první kolečko s třetím. Všechny tři pak stačí otočit kolem své osy.
Tyto nápady ber jako rady. Ne všechno totiž vyhovuje každému. Hlavně by ses měl zaměřit na tvůj styl jízdy a podle toho přizpůsobit otáčení.
Výměna koleček
Pokud se ptáš, jak zjistit, kdy stačí kolečka otočit a kdy je třeba je vyměnit, univerzální odpověd neexistuje. Nové kolečka mají přesně uprostřed tzv. středový proužek. Podle něj můžeš zjistit, jak velmi jsou tvé kolečka opotřebované. Pokud si začneš všímat, že vrchní vrstva (hlavně vnitřní strana) na předním kolečku postupně schází a kolečko se zmenšuje, je nejvyšší čas kolečka vyměnit úplně.
4. Kontrola rámu
Přestože největší pozornost věnujeme kolečkám, netřeba zapomínat ani na rám a botu. Jestli máš možnost rám utáhnout, t.j. není nanytovaný, pomocí imbusového klíče ho můžeš jednoduše utáhnout. Postup najdeš v manuálu nebo ti s ním poradí odborníci na prodejně.
Pro Tip: Existují typy bruslí, kde víš pro zlepšení bruslařského stylu změnit polohu rámu. Jak si správne nastavit rám na bruslích najdeš zde.
5. Údržba ložisek
V praxi rozeznáváme tři typy ložisek-zapouzdřené ložisko, ložisko s prachovkou a ložisko s pojistným kroužkem. Většina modelů je dodávána s tuhým mazivem, a proto ložiskům nemusíš věnovat až takovou pozornost.
Po určité době používání můžeš zjistit, že ložiska již nefungují tak dobře, jako dříve, případně jsou příliš hlasité. Ložiska, které se dají otevřít, můžeš pomocí pár kroků vyčistit. Jak na to ti ukážeme v příštím článku. Při ložiskách, které jsou zapouzdřené, ti nezbývá nic jiné, než je vyměnit.
Pro Tip: WD-40 není univerzální pomocník. Přestože odstraní rez i špínu, zbaví se i maziv v ložiskách a nepřemaže je. V konečném důsledku im spíše uškodí. Použi raději olejové maziva určené na bruslařské ložiska nebo kolo, případně silikonovém teflonové nebo tuhá maziva.
6. Výměna brzdy
Přestože ne každý brzdu při bruslení využíva, množství výrobců ji přidává k základnímu balení. Pokud preferujete pocit bezpečí, je lepší si brzdu ponechat. Při kontrole je třeba se podívat na její uchycení a tzv. wear limit, čili hranici obroušení. Ta bývá často vyznačená ryskou. Jestli je brzda opotřebovaná více, brzdění není tak jednoduché, snižuje se i účinek. Pokud na gume rysku nemáš, dávej si pozor, aby si nepoškodil plastový držák gumy. Tím by si poškodil aj šroubek, který by bylo potřebné vyvrtat.
Pro Tip: V případě opotřebení doporučujeme výměnu brzdové gumy. Neboj se. Pokud máš značkové brusle, není problém koupit náhradní.
V případe, že si nebudeš umět poradit ani s propracovaným mininávodem, neváhej se obrátit na náš servis. Ukážeme ti, jak o brusle pečovat tak, aby ti vydržely co nejdéle. Připraveným štěstí přeje!