Hry a soutěže s kendamou
Už ses co to naučil s kendamou a teď by sis rád porovnal své schopnosti s kamarády? Nebo by tě dokonce zajímalo, jaký hodnotící systém funguje na oficiálních soutěžích? Tady se dozvíš všechno co potřebuješ vědět.
Než se vrhneme do oficiálního hodnocení podle asociací ak oficiálním levelům kendamování, pojďme se podívat jak se umíš neformálně pobavit s kámoši na seshce či na jamu. Připravili jsme pro tebe seznam mini-her, kterými si umíš s pár kamarády zkrátit dlouhé chvíle:
Moshikame walk
Jde o přehazování tamy z big cupu do base cupu a zpět – konkrétně s každým krokem bys měl udělat jeden přehození. S kamarády si můžete zadat jakou oblast máte obejít nebo kam máte přejet. Vypadává ten, kdo překazí řadu přehodů.
Kendama Candle Ninja
Tuto hru může hrát libovolný počet hráčů. Každý ochopí svou kendamu do svíčky gripu (za spike). Tama je uložena na base cupu. Cílem hry je pomocí rukou a nohou (případně jinými částmi těla – představivosti se meze nekladou) vyvést protihráče z rovnováhy a shodit mu tamu. Pokud máte více kendám, můžete hrát verzi, kdy v obou rukou držíš jednu kendamu a když ti spadne tama z jedné, položíš ji, ruku si dáš za záda či hlavu a pokračuješ. Vyhrává hráč, který zůstane jako poslední s alespoň jednou kendamou v ruce (s tamou v base cupu).
Unicorns (Jednorožci)
Všichni si dají kendamu tak, že je base cup na čele, tama na zádech a spice připomíná roh jednorožce. Dále hráči musí projet nějakou dráhu nebo splnit nějaký úkol, aniž by jim padla kendama z hlavy. Můžete to však využít i jako alternativu pro předchozí hru – můžeme to volat Kendama Unicorn Ninja.
Kendama Snake
Opět budete s kamarády v kruhu. První hráč zadá libovolný trik, například Kozara (Small Cup). Další na to navazuje – udělá kozaru a například Tomeken (Spike). Takto pokračujete a nabalujete na sebe triky – kdo to pokazí vypadává. Poslední kdo zůstal, vyhrál.
7 to Spike
Na začátek si musíte určit kdo bude King of Mountain a hodnotitelé/porota, ostatní jsou zájemci „o trůn“. Zájemci chodí po jednom za králem a udělají trik zakončený spikem. Potom udělá libovolný trik král. Porota zhodnotí, kdo udělal lepší trik. Pokud král, zůstává "na trůnu" a dostává bod. Pokud zájemce, dostává bod, jde "na trůn" a nahrazuje původního krále. Hra takto pokračuje dokud někdo nezíská 7 bodů - ten vyhrává.
Spike Off (Last Man Standing)
S kamarády si stoupnete do kruhu a určíte někoho, kdo bude zadávat libovolné jednoduché triky. Kdo trik pokazí, jde z kruhu ven. Vyhrává poslední - last man standing.
Oficiální a neoficiální soutěže, zkoušky
Existuje několik způsobů, jak se umíš zúčastnit různých soutěží, či dokonce oficiálních zkoušek (po kterých dostaneš potvrzení o tvé oficiální úrovni a budeš zapsán do registru).
Neoficiální soutěže
Pořádají se různé neoficiální soutěže, které mají nejčastěji podobu jamů a seshiek. Na nich se můžeš setkat s těmito typy soutěží:
Speedladder
Jedná se o předem oznámenou soutěž, jelikož je nutné předem zveřejnit triky, ve kterých se bude soutěžit. Úkolem je udělat dané triky v pořadí a co nejrychleji. V momentě však jako hráč zvládne jeden trik a přejde na druhý, nemusí se vracet pokud tento pokazí. Jednoduše po zvládnutí se automaticky přechází na další trik a předchozí je pověžován za splněný. Vyhrává hráč s nejlepším časem a většinou jsou rozděleni i do kategorií – Beginner a Intermediate.
Game of Ken
Jde o stejnou hru jako například Game of Scoot, jen s Kendamou. Není přesně dáno, jak se určí první hráč. Obvykle to rozhodně klasické kámen-papír-nůžky, ale běžně vidíme jako rozhodující bod, kdo udělá více earth-turnů v řadě. První hráč zadává trik - pokud se mu to nepodaří napoprvé, zadává trik protihráč. Protihráč má po zadání dva pokusy na jeho provedení zadaného triku. Pokud se mu to nepodaří ani podruhé získává jedno písmeno ze tří (K-E-N). Kdo získá jako první všechna tři písmena, prohrál. Pokud hráči chybí už jen jedno písmenko, má na zopakování zadaného triku tři pokusy. Hrát však může i více hráčů a můžete se domluvit i na libovolný počet písmen (K-E-N-D-A-M-A-K-E-N...).
Open Division
Velice podobná hra jako Game of Ken, ale má předurčené triky. Hráči obdrží seznam triků, rozdělených většinou do kategorie Amateur a Pro. V této hře nejde o to, udělat trik co nejrychleji, ale na co nejméně pokusů. Hráči si střihnou kdo začne a ten se pokusí udělat první trik ze seznamu (nejlépe napoprvé). Potom jde druhý hráč a dá-li trik na méně pokusů než protihráč, dostává bod. Kdo získá první tři body, vyhrává. Ve finále se zvykne hrát na 5 bodů.
Freestyle
Ve freestylu stojí proti sobě povětšinou dva hráči. Oba mají určený časový limit (např. 1 minutu) aby předvedl svoji sestavu, většinou i do hudby. Porota v lichém počtu hodnotí na základě různých kritérií, kdo zvládl svou sestavu lépe – hodnotí se kritéria jako kreativita, technická náročnost a tak podobně. Freestyle je preferovaný typ soutěže mnoha, jelikož se zde může projevit specifický styl každého hráče.
Oficiální soutěže
JKA (Japonská Kendama Asociace) a BKA (Britská Kendama Asociace) pořádá zkoušky, jejichž výsledkem můžeš získat oficiální certifikát, potvrzující tvůj level kendamování. Jako první se však podíváme na největší oficiální soutěž v kendamování, která se pořádá každoročně v rodišti kendamy – v Hirošimě.
Kendama World Cup
Jak už z názvu vyplývá jde o mistrovství světa v kendamování. Je to soutěž s opravdu komplexním a také dost složitým systémem hodnocení – přesto se zde dá dost taktizovat. Dopředu je zadán seznam, na kterém se nachází 120 triků – ty jsou rozděleny do 12 skupin (v každé po 10 tricích). 12 skupin představuje 12 úrovní - č.1 = nejjednodušší triky, č.12 = nejtěžší. Ke každému triku je přiřazen počet bodů, které získáš po správném provedení daného triku (čím vyšší úroveň, tím více bodů). Triky se nesmí opakovat. Soutěž trvá dva dny.
První den (den kvalifikace) dělají hráči výběr svých 12 triků. Těchto 12 triků předvedou ve dvou kolech rozdělených na 6 a 6 triků – na každé kolo má hráč 3 minuty. Top 25 hráčů postupuje do finále.
Druhý den (finále) má každý hráč opět tři minuty a k dispozici má paletu triků z kategorie 3 až 12. Ve finále se body dávají „na druhou“ – to znamená, že pokud hráč udělá trik úrovně 5, nedostane za něj 5 bodů, ale 25. Při úrovni 12 tak dostaneš 194 bodů. Zde přichází na řadu taktizování – udělat nejprve co nejvíce nejtěžších triků, nasbírat body a pak to ještě dotlačit jednoduchými „jistotami“, nebo začít na rozběh lehce, postupně zvyšovat úroveň, ale riskovat, že se nedostaneš ke svým nejlepším trikům.
Zkoušky JKA a BKA
V kendamování umíš po složení zkoušek dosáhnout více úrovní – Kyu a Junshodan. Tyto dvě úrovně mají různé levely a různé podmínky ke splnění. Po jejich splnění dostaneš certifikát o tvé úrovni a také budeš zapsán do registru hráčů.
Podmínky
Kendama
Soutěžit nemůžeš s ledajakou kendamou. Také musíš mít vlastní kendamu – na jednoho soutěžícího připadá (minimálně) jedna jeho vlastní kendama. JKA a BKA má i na takové věci přesně dané směrnice. Akceptovány jsou pouze standardní nelepivé barvy, není-li uvedeno jinak. Celkově jsou lepivé (či dokonce super lepivé a pogumované) povrchy zakázány. Na fotce můžeš vidět, jaké označení musí mít kendama, aby byla vhodná pro takovou soutěž. Ještě existuje jedna nová – JKA „doporučený produkt“.
- Sunrise – standardní/metalický nebo neonový povrch
- Play – modely 2012 a novější
- Sweets – pouze standardní a paint modely (2015 F3/2014 Focus)
- Tribute – standardní a průhledné povrchy
- Krom – pouze standardní model Naturals
- Su Lab – pouze natty
- Nativ – pouze natty
- Royal – Original nebo SuperNatural
- Oozora – všechny modely kromě Reshape
Baseline - pouze natty
Modifikace
Jsou určité modifikace, které patří mezi schválené. V tabulce níže jsme ti shrnuli jaké modifikace bys na takové soutěži mohl mít a jaké zase naopak ne. Každý rozhodčí si může ale stanovit i svoji podmínku, pro kterou požádá hráče o výměnu kendamy za jinou. Tyto jsou však základní a platí pro všechny. Také podmínky pro akceptovatelné nálepky/seals mohou být v JKA a BKA o trochu jiné – tyto podmínky aktualizují na své stránce.
Triky a tabulka
Každá úroveň má své předepsané triky a počet pokusů, na které je nutné daný počet úspěšných opakování provést. Níže uvádíme o jaké triky jde a jak vypadá tabulka, do které se zapisuje skóre.
Kyu Level
- Big cup – Ōzara (大皿)
- Small cup – Kozara (小皿)
- Middle cup – Chūzara (中皿)
- Candle – Rōsoku (ろうそく)
- Spike – Tomeken (とめけん)
- Airplane – Hikōki (飛行機)
- Swing in – Furiken (ふりけん)
- Around Japan – Nihon Isshū (日本一周)
- Around the world – Seikai Isshū (世界一周)
- Lighthouse – Tōdai (灯台)
- Moshikame – (もしかめ)
Junshodan Level
- Spike – Tomeken (とめけん)
- Airplane – Hikōki (飛行機)
- Swing in – Furiken (ふりけん)
- Around the prefecture – Ken Isshū (県一周)
- Around Japan – Nihon Isshū (日本一周)
- Around the world – Seikai Isshū (世界一周)
- Lighthouse – Tōdai (灯台)
- Slip stick – Kensaki Suberi (けん先すべり)
- Moshikame – (もしかめ)
Průběh zkoušky si můžeš prohlédnout v tomto videu: