Pokud nevíte jak a dle čeho je vhodné vybírat náhradní kolečka na brusle, tento článek vám bude nápomocný. Poradím vám se správnou volbou tvrdosti, velikosti nebo typu.

1. Typy koleček

Základní dělení spočívá v rozdělení na typ použití. Nejčastějším druhem jsou právě kolečka určená pro fitness bruslení. Jejich velikost se pohybuje v rozmezí 78mm až 100mm. Jsou určeny především pro rekreační a tréninkovou jízdu. Jejich tvrdost pak zase mezi 80A až 85A.
Inline kolečka pro rychlostní nebo speed bruslení jsou charakteristické vyšší tvrdostí, konkrétně 84A až 88A a především velikostí pohybující se mezi 90 až 110mm. Větší velikost umožňuje dosahovat u bruslaře vyšší rychlosti. Jejich rozměr funguje při jízdě jako převod na kole. Čím větší jsou, tím vyšší rychlosti může jezdec dosáhnout, avšak bude k tomu potřebovat více síly. Jak vás již určitě také napadlo, rozběh se 110mm kolečky je jistě také náročnější než se 100mm kolečky. Pokud tedy se speedem teprve začínáte, nevolte hned tu největší alternativu.
Nakonec zde máme kategorii Inline hokej. Tenhle typ je širší než výše uvedená kolečka. Je to právě kvůli tomu, aby byl inline hokejista při hře obratnější a stabilnější. Jejich velikost se pohybuje v rozmezí 72mm až 80mm. Inline hokejisté také používají různý Hi-LO (nízkoprofilové) rámy ve kterých mohou kombinovat různé velikosti, tak aby získali na bruslích lepší obratnost. Jejich tvrdost se liší podle použití v exteriéru nebo interiéru. Při použití v exteriéru se také nazývají outdoor. Zde se inline hokej hraje obvykle na asfaltu a tak se tvrdost koleček pohybuje kolem 85A. Při použití v interiéru na speciální ploše (indoor) se používají nižší tvrdosti právě kvůli potřebě vyšší přilnavosti koleček na speciální ploše.

2. Grip (přilnavost) a roll (rychlost koleček)

Možná už jste se s těmito pojmy při čtení článků o bruslení setkali. Grip a Roll se česky dají nazvat i jako přilnavost nebo rychlost koleček. My budeme používat grip a roll jako pojmy mezi bruslaři používané.
Oba tyto parametry bezprostředně souvisí s materiálem a tvrdostí. Grip a roll by se dal zobecnit na to, že čím mají kolečka vyšší tvrdost tím mají vyšší rychlost a menší přilnavost a čím mají tvrdost nižší tím mají vyšší přilnavost a menší rychlost. Toto tvrzení může být považováno za pravdivé, avšak je třeba brát v úvahu, že i samotný materiál může, nehledě na tvrdost, ovlivnit rychlost a přilnavost. Tento trend můžeme sledovat především u rychlostních bruslí, kde se vyvíjejí i tvrdá kolečka s extra přilnavostí, která skvěle podrží bruslaře v ostrých zatáčkách a podobně.
Možná vás nakonec zajímá, proč byste měli přihlížet i k přilnavosti. Absence přilnavosti může způsobit, že vám brusle jednoduše při silnějším odrazu nebo v zatáčce uklouzne. Další nevýhoda také může být, že přitvrdá inline kolečka netlumí nárazy z hrubšího asfaltu a mohou být nepohodlné pro jízdu.

3. Tvrdost

Hodnocení tvrdosti může být subjektivní, ale myslím, že mám dostatek zkušeností k tomu, abych vám posunul své rady a doporučení.
Při výběru nových bruslí nemá cenu řídit se tvrdostí koleček. Když ale budete potřebovat nové je nejlepší zvolit tvrdost 83-85A. Nižší tvrdosti se poměrně rychle opotřebovávají a při fitness třídě se na druhé straně ale nemusíte obávat, že by byla tvrdost 85A příliš tvrdá, spíše naopak je to skvělý kompromis mezi měkkými a tvrdými kolečky. 86A a výše mezi standardní fitness třídou ani nenajdete.
Jiné je to u speed kategorie, kde není samozřejmostí i tvrdost 86A a výše. Bruslaři zde dokonce často kombinují jednotlivá kolečka mezi sebou tak, aby dosáhla optimálního poměru mezi tvrdostí a přilnavostí.

4. Materiál koleček

Někteří z vás ještě často řeší dilema zda jsou lepší gumová nebo umělá kolečka nebo úplně jiný materiál.
Odpověď je ani umělé ani pryžové. Pokud se rozhodnete koupit kvalitní značku, nebudou vyrobeny ani z pryže ani z umělé hmoty. Výrobci jako Hyper, Powerslide, Matter nebo MPC používají ve svých produktech speciální materiál a tak se nemusíte obávat, že si omylem koupíte náhradní kolečka vyrobená z nekvalitního materiálu.

5. Skladba

Kolečko se skládá z takzvaného hubu nebo středu. Ten může být různého, ​​které ovlivňují jeho vlastnosti
Také je zde vnitřní materiál a nakonec povrchová vrstva, která nejlépe odpovídá popsaným vlastnostem. Tak jak se tato vrstva opotřebovává, tak i kolečko postupně ztrácí své pozitivní vlastnosti.